ARREGLO DE ESTELAS CALENDÁRICAS DE DZIBILCHALTÚN: CONOCIMIENTO GENOMÓNICO Y SU RELACIÓN CON EL PODER
DOI:
https://doi.org/10.36790/epistemus.v11i22.44Keywords:
Tiempo, Factor gnomónico, Poder, Rituales, SolsticiosAbstract
Un aspecto cultural que sugiere la existencia de un Poder, sea éste religioso o político, es la presencia de estructuras calendáricas. La obsesión por la medición del Tiempo y sus manifestaciones es una de las características de la Cultura Maya. Ejemplos como el Castillo en ChichenItzá y el Templo Redondo de Mayapán muestran el nivel de conocimiento del movimiento aparente del Sol alrededor de la Tierra que tenían los mayas. En este trabajo, se analiza desde el punto de vista gnomónico, el conjunto de Tres Estelas de Dzibilchaltún ubicadas al inicio del Sacbé 1. Su orientación, casi exacta Norte-Sur, refleja una intensión gnomónica (miran hacia el Sol del mediodía), y las alturas sugieren una intensión calendárica; esto es, debido a su ubicación (Latitud 21.092° y orientación 187° de azimut) la sombra de un gnomon en el Solsticio de Invierno es igual a su altura, mientras el ‘factor gnomónico’ correspondiente es igual a la unidad. El astrónomo-sacerdote conocía estas características y podía predecir las épocas del año.
Downloads
References
J. Galindo Trejo, Arqueoastronomía en la América Antigua. Cd México: México: CONACYT, 1994.
L. Fogelin, “The Archaeology of Religious Ritual”, Annual Review of Anthropology, Vol. 36, pp. 55-71, 2007. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.36.081406.094425
M. Looper, Lighting Warrior: Maya art and kingship of Quirigua. Austin, USA: The University of Texas Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.7560/705562
D. Stuart, “Shining Stones: Observations on Ritual of Early Maya Stelae”, in Place of Stone Monuments pp. 285-297. Ed. Julia Guernsey et al. Dumbarton Oaks Research Library and Collection, 2010.
E. W. Andrews, “Lost City of the Maya”. National Geographyc Magazine vol. 115, pp. 91 – 109, 1959.
E. B. Kurjack, “Introduction to the Map of the Ruins of Dzibilchaltun, Yucatan, Mexico”. Middle American Research Institute Publication Num. 47. EUA:Tulane University,1979.
E. W. Andrews IV, E. W. Andrews V, “Excavations at Dzibilchaltun, Yucatan, Mexico”. Middle American Research Institute Publication Num. 48. EUA: Tulane University, 1980.
E.W. Andrews V, “Dzibilchaltún”. Handbook of Middle American Indians. EUA: Ed. Bricker, V.R. & J.A. Sabloff, supp. 1, 1981.
S. T. Evans, Ancient Mexico and Central America: Archaeology and Culture History. London, UK: Thames & Hudson, 2008.
(2016) Google Earth, Accessed july 2016.
E. M. Linton “From Eudoxus to Einstein: A history of Mathematics and Astronomy”, Cambridge, UK: Cambridge Univ. Press 2004. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511541452
R. Maldonado, A. Uriarte, G. Santiago, E. Acevedo, “Informe Técnico. Temporada 2001-2002”. Proyecto Arqueológico Dzibilchaltún Num. 30.230. Cd. De México, México: INAH, 2003.
R. Maldonado, “Proyecto Arqueológico Dzibilchaltún”. Informe de Proyecto Num. 30-220. Cd. De México, México: INAH, 2003.
C. Alvarez, Diccionario Etnolingüística del Idioma Maya-yucateco colonial. I El Mundo Físico, Cd. De México: UNAM, 1980.
A. Barrera Vásquez, Alfredo, Diccionario maya cordemex :Maya-español español-maya, Cd. De México, México: Cordemex, 1980.
A. Villa Rojas, Apéndice de: Tiempo y realidad en el pensamiento maya. Cd. De México, México: Instituto de Investigaciones Históricas, UNAM, 1981.
R. Perez-Enriquez, “Plato’s Triangle and gnomonic factor: An application to Herodotus’ Oracles”, Mediterranean Archaeology and Archaeometry vol. 14 Num. 3, pp. 45 – 53, 2014. [Online] Available: http://maajournal.com/Issues/2014/Vol14-3/Full5.pdf.
E. Solis Alcalá, Diccionario Español-Maya. Mérida, Yucatán: Ed. YIKAL MAYATHAN, 1949.
J. Stillwell, Mathematics and Its History. Springer-Verlag, 1989. [Online] Available: http://www.springer.com/us/book/9781441960528.
M. León Portilla Tiempo y realidad en el pensamiento maya, Cd. De México, México: UNAM, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The magazine acquires the patrimonial rights of the articles only for diffusion without any purpose of profit, without diminishing the own rights of authorship.
The authors are the legitimate owners of the intellectual property rights of their respective articles, and in such quality, by sending their texts they express their desire to collaborate with the Epistemus Magazine, published biannually by the University of Sonora.
Therefore, freely, voluntarily and free of charge, once accepted the article for publication, they give their rights to the University of Sonora for the University of Sonora to edit, publish, distribute and make available through intranets, Internet or CD said work, without any limitation of form or time, as long as it is non-profit and with the express obligation to respect and mention the credit that corresponds to the authors in any use that is made of it.
It is understood that this authorization is not an assignment or transmission of any of your economic rights in favor of the said institution. The University of Sonora guarantees the right to reproduce the contribution by any means in which you are the author, subject to the credit being granted corresponding to the original publication of the contribution in Epistemus.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license for use and Creative Commons — Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International — (CC BY-NC-SA 4.0) You can consult here the informative version and the legal text of the license. This circumstance must be expressly stated in this way when necessary.
The names and email addresses entered in this journal will be used exclusively for the purposes established in it and will not be provided to third parties or for their use for other purposes.