Administration of power, ADMINISTRATION with capital letters
DOI:
https://doi.org/10.36790/epistemus.v14i28.109Keywords:
Power, Management, Anti PowerAbstract
Given the criticism of Management as the dominant thought in the so-called "Administrative Sciences", a clear and deep approach to the power relations that occurs in management is lacking. The power relations in the administration have several edges that accordingly appear in an all-embracing, instrumental way or in "external currents" as exogenous forces of coercion in the world capitalist system in organizations. Therefore, it is necessary and unavoidable to address the analysis of power relations in the administration at a higher, integrative, transdisciplinary, political, social, economic, cultural, ethical and sustainable level, in order to break with the hegemony of Management, and not get caught up in the single thought that he rules. As well as in the recognition of the emergencies of the social and alternative problems that arise in the frontal and collateral damages of the same system that enthralls it.Downloads
References
Aristegui Noticias (23 de enero de 2013).Carlos Loret de Mola admite que hubo "montaje" en caso Florence Cassez.https://www.youtube.com/watch?v=YJBMTcSqZ2w
Aroch, P. (2015). Promesas irrealizadas. El sujeto del discurso poscolonial y la nueva división internacional de trabajo. Siglo XXI. México.
Bauman, Z. (1999). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Gedisa.
BBC (19 de abril 2018). Las 10 escuelas de negocios que entregan los títulos "más poderosos" del mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-43801765
Bourdieu, P.(1990) Sociología y cultura. México, DF, México: Grijalbo.
Bourdieu, P.(2001). Las estructuras sociales de la economía. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Bourdieu, P. (2002). Pensamiento y acción. Tercera edición. Buenos Aires. Zorzal.
Bourdieu, P. y Wacquant, L. J.(2001) Las argucias de la razón imperialista. Madrid, España. Paidós.
Bourdieu, P.(2013). La nobleza de estado. Educación de elite y espíritu del cuerpo. Siglo XXI. Argentina.
Brunet, I. y Morell,A. (1998). Clases, educación y trabajo. Editorial Trotta. Madrid. España.Bunge, M. (2001). Diccionario de filosofía. México. Siglo XXI editores.
Castro, L.(04, 12 2019), ¿Qué son los commodities? Características y tipos. Rankia. Colombia. https://www.rankia.co/blog/analisis-colcap/3690806-que-son-commodities-caracteristicas-tipos
Christian, D. (2019). La gran historia de todo. Ediciones Culturales Paidós, bajo el sello deCrítica. España.
Choquehuanca, D. (10/11/2020). El indígena frente al rey! Tremendo Discurso de David Choquehuanca. https://www.youtube.com/watch?v=Bfid8_3dbN0
Contreras R. (2019).Balance crítico sobre los enfoques de la innovación. Revista Análisis Organizacional.Vol. I, Número 11. Páginas 111 -155.
Contreras R. y Caldera D. (2015) Grupos indígenas y procesos sociales en la región del Bajío en Guanajuato: Historia oral, migración interna y división étnica técnica de trabajo. Pearson. México.
Contreras,R.Molina, R.y Castrejón, C.(2016). Capítulo: Ante el pensamiento único, remar contra corriente. La necesidad de rupturas, nuevas búsquedas y propuestas en la gestión.En Mipymes: Una mirada de los expertos e investigadoresChapter: 13PEARSONEditors: Universidad de Guanajuato. México.https://www.researchgate.net/publication/301628135_Ante_el_pensamiento_unico_remar_contra_corriente_La_necesidad_de_rupturas_nuevas_busquedas_y_propuestas_en_la_gestion
Contreras, R., Molina R. y López A. (2017). Perspectiva, vivencias y prospectiva de la pobreza en la región Laja Bajío de Guanajuato. Pearson. México.
Contreras, R., MolinaR. y López A. (2018). Desigualdad, pobreza, territorio y acciones en la región Laja Bajío en Guanajuato. Pearson. México.
Contreras, R. (21de febrero 2018) “La Pobreza y la desigualdad como problema troncal en el Capitalismo Neoliberal”.Video.Ellaboratorio. Universidad de Guanajuato.https://www.youtube.com/watch?v=8t61Ep7_98Q&t=2127s
Contreras, R.(23 de abril 2018).La necesidad de una disrupción del sistema neoliberal como proyecto de nación para México 2018. Video.Ellaboratorio. Universidad de Guanajuato. https://www.youtube.com/watch?v=1tPItgfNLGY
Contreras, R., Ruiz H. y Molina R. (2015). Ejes de crítica y reflexión en torno a la cultura y al desarrollo. Pearson. México.
Contreras, R. y López, A.(2008). “Exploración sobre el capital cultural (escolar) del microempresario en México y algunas reflexiones sobre su importancia en la competitividad”. Publicado en las memorias del 3er Congreso Estatal, 2º Nacional y 3º Internacional de Sistemas de Innovación para la competitividad 2008.
Cirese, M. A, (1980). Ensayos sobre culturas subalternas.2ª edición,Cuadernos de la casa Chata N° 24. México.
DIFCA (2013). Presentación. UNAM. México. http://investigacion.fca.unam.mx/presentacion.phpConsultado 14/07/2020
DW. (21 de octubre 2019) Piñera: “Estamos en guerra contra un enemigo poderoso”.https://www.dw.com/es/pi%C3%B1era-estamos-en-guerra-contra-un-enemigo-poderoso/a-50910426
EFE. (22/06/2019).El nivel de estudios influye en la tasa de mortalidad por armas de fuego en México, dice estudio. Sin Embargo. https://www.sinembargo.mx/22-06-2019/3601175
El País e IMCO (S/f) Las Universidades que imparten Administración y gestión de empresas en México. https://elpais.com/especiales/2015/carreras-mexico/carrera/universidad/administracion-y-gestion-de-empresas.html
Foucault, M.(1984) El discurso del poder. 2da. edición. FoliosMéxico.
Giménez, G. (2005). La Teoría y el Análisis de la Cultura. CONACULTAconjuntamenteIC@CULT.México.
Giménez, G. (2004).“La cultura popular: problemática y líneas de investigación”. Revista Diálogos en la acción, primera etapa, 2004. Dirección General de Culturas Populares e Indígenas.
Hillmann, K-H (2001) Diccionario enciclopédico de sociología.Empresa editorial Herder Barcelona, España.
Hopenhayn, M. y Sojo, A. Compiladores.(2011). Sentido de pertenencia en sociedades fragmentadas. Siglo XXI, CEPAL y ASDI. Argentina.
Horkheimer, M. (1968). Teoría crítica. Amorrortu editores. Buenos Aires.
Jesuitas por la paz. (2016). Recontrucción del tejido social: una apuesta por la paz. CIAS México.
Mandiola, M. (2018). La mirada decolonial al management.Revista Gestión y tendencias. Volumen 3 Número 1. https://www.gestionytendencias.cl/index.php/GT/article/view/53 DOI: https://doi.org/10.11565/gesten.v3i1.53
Marx, C. (1988). El capital. El proceso de producción del capital. Tomo I Volumen 3 Libro primero. Siglo XXI. 2ª edición.
SVAMPA, M.(Enero-marzo 2019). El Antropoceno como diagnóstico y paradigma. Lecturas globales desde el Sur. RevistaUtopía y Praxis Latinoamericana, vol. 24, núm. 84,pp. 33-54. https://zenodo.org/record/2653161#.X6oKGlC73IU
Márquez,H.(2010).“Crisis del sistema capitalista mundial: paradojas y respuestas”. Revista LatinoamericanaPolis. Número 27.México.
Mattelart, A.(2007). Historia de la sociedad de la información. Paidós. Nueva edición revisada y ampliada. España.
Mesoamérica México (25 de septiembre 2018). Alertan abogados estrategias de privatización de tierras colectivas en México.https://movimientom4.org/2018/09/alertan-abogados-estrategias-de-privatizacion-de-tierras-colectivas-en-mexico/
O ́Sullivan, T., y otros. (1995). Conceptos claves en comunicación y estudios culturales.Amorrortu editores. Buenos Aires. Primera Edición en inglés.
Pratt,H. (1997). Diccionario de sociología.Fondo de Cultura Económica. México.
PikettyT. (2014). El capital en el siglo XXI. Fondo de Cultura Económica. México.
Payne, M. (Comp.) (2002) Diccionario de Teoría Crítica y Estudios Culturales.Paidós.Argentina.
Serrano, P. (11 de junio 2020). Bolivia: el fraude fue denunciar un fraude. El diario.es España. https://www.eldiario.es/opinion/zona-critica/bolivia-fraude-denunciar_129_6021274.html
Suarez-Núñez, T. y López E. (2010). La investigación en gestión y organizaciones en México. Universidad Autónoma de Yucatán. México.
Svampa, M.(Enero-marzo 2019). El Antropoceno como diagnóstico y paradigma. Lecturas globales desde el Sur. RevistaUtopía y Praxis Latinoamericana, vol. 24, núm. 84,pp. 33-54. https://zenodo.org/record/2653161#.X6oKGlC73IU
Telesur (23 de septiembre 2017).Falsa historia de "Frida Sofía" genera indignación entre los mexicanos. https://www.youtube.com/watch?v=CnuScYNRxZo
Thompson, J. (1993). Ideología y cultura moderna. México. Universidad Metropolitana Xochimilco.
Toledo, V.(20-Octubre-2020)“Caminando hacia una nueva civilización”. Periódico la Jornada. México. https://www.jornada.com.mx/2020/10/20/opinion/016a1pol
Wallerstein, I. (2006). Análisis de sistemas –mundo. Una introducción.2ª edición. SigloXXI.
Wallerstein, I. (1998). Impensar las ciencias sociales.Siglo XXI-UNAM México1998.
Wallerstein, I. (Coordinador) (1997) Abrir las ciencias sociales.2ª coedición. Siglo XXI y UNAM. México. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7759
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EPISTEMUS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The magazine acquires the patrimonial rights of the articles only for diffusion without any purpose of profit, without diminishing the own rights of authorship.
The authors are the legitimate owners of the intellectual property rights of their respective articles, and in such quality, by sending their texts they express their desire to collaborate with the Epistemus Magazine, published biannually by the University of Sonora.
Therefore, freely, voluntarily and free of charge, once accepted the article for publication, they give their rights to the University of Sonora for the University of Sonora to edit, publish, distribute and make available through intranets, Internet or CD said work, without any limitation of form or time, as long as it is non-profit and with the express obligation to respect and mention the credit that corresponds to the authors in any use that is made of it.
It is understood that this authorization is not an assignment or transmission of any of your economic rights in favor of the said institution. The University of Sonora guarantees the right to reproduce the contribution by any means in which you are the author, subject to the credit being granted corresponding to the original publication of the contribution in Epistemus.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license for use and Creative Commons — Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International — (CC BY-NC-SA 4.0) You can consult here the informative version and the legal text of the license. This circumstance must be expressly stated in this way when necessary.
The names and email addresses entered in this journal will be used exclusively for the purposes established in it and will not be provided to third parties or for their use for other purposes.