Partial pedestrianization of the historic downtown area of Hermosillo, Sonora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36790/epistemus.v18i36.349

Keywords:

Pedestrianization, Urban mobility, Sustainability

Abstract

The pedestrianization of strategic streets in the historic downtown of Hermosillo is proposed with the aim of transforming selected routes into pedestrian areas through a thorough study that includes strategic points. This analysis focuses on creating safe, accessible, and efficient streets. The scope of the project includes defining the intervention and formulating recommendations tailored to the reality of the city's historic downtown area, with the aspiration to position itself as a reference study for future research related to this subject. It is anticipated that the execution of this project will generate a series of social, economic, and environmental benefits, bringing positive changes to the structure of the study area. The initiative aims not only to improve mobility and security in the area, but also to contribute to local economic development and promote sustainable practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

UN DESA, Revision of World Urbanization Prospects, New York, 2018.

IMPLAN, Programa de Desarrollo Urbano de Centros de Población de Hermosillo, Hermosillo, 2014.

Programa de las Naciones Unidas para los Asentamientos Humanos (ONU-Habitat); Amirtahmasebi, R.; Vuova, Z.; Fox, E. O., a Nueva Agenda Urbana ilustrada (En Español), Nairobi, Kenya: Centro Urbano, 2020.

C. Ortega García, «Peatonalización de la calle Madero. Análisis del cambio en el ámbito comercial,» Barcelona, 2015.

Generalitat de Catalunya, «Los espacios públicos, espacios de convivencia,» 28 06 2018. [En línea]. Available: http://dps.gencat.cat/WebAcollida/AppJava/es/Menu_Principal/Veinatgeiconvivencia/Espais_publics.jsp@pag=tcm_394-87736-64&pagindex=tcm_394-87731-64.html. [Último acceso: 01 11 2023].

E. Danquah, N. Asiamah, F. F. Opuni, C. E. Ocloo y C. K. Ricky-Okine, «Pro-environment behavioural moderators of the association between perceived walkability and social activity,» Journal of Transport & Health, vol. 27, pp. 1-13, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101533

J. R. Carson, T. L. Conway, L. G. Perez, L. D. Frank, B. E. Saelens, K. L. Cain y J. F. Sallis, «Neighborhood walkability, neighborhood social health, and self-selection among U.S. adults,» Heatlh and Place, vol. 82, pp. 1-8, 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2023.103036

ONU-Hábitat, «Calles compartidas para reducir accidentes,» 28 11 2019.

J. D. Maldonado Morales, Análisis de los efectos de la peatonalización de la calle 10 de agosto entre 18 de noviembre y bolívar a nivel físico, social y económico en el centro histórico de la ciudad de Loja-Ecuador, 2019.

Organización de Consumidores y Usuarios (OCU), «Peatonalización en 10 ciudades españolas,» Datadista, 10 2020.

C. Martínez Gaete, «7 ciudades que están reinventando la movilidad para mejorar la calidad de vida urbana,» Plataforma Urbana, 26 06 2016.

X. He y S. Y. He, «Using open data and deep learning to explore walkability in Shenzhen, China.,» Transportation Research Part D-transport and Environment, vol. 118, pp. 1-20, 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103696

P. Sanchez-Villegas, A. Cabrera-Leon y E. Gil Garcia, «Asociación entre la caminabilidad del barrio de residencia y la mortalidad por distintas causas en Andalucía,» Gaceta Sanitaria, vol. 35, nº 3, pp. 260-263, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.06.004

Secretaría de Salud, «Datos en Salud,» 07 07 2023. [En línea]. Available: http://sinaiscap.salud.gob.mx:8080/DGIS/ .

P. Barreda, «Pensar la nueva normalidad. Aprendizajes y deudas pendientes.,» Ensayos CEM, nº 23, pp. 1-7, 07 2020.

B. Castro Lancharro, «5 beneficios que la peatonalización traerá a tu ciudad,» 1 11 2018. [En línea]. Available: https://blogs.iadb.org/transporte/es/5-beneficios-que-la-peatonalizacion-traera-a-tu-ciudad/#:~:text=Un%20an%C3%A1lisis%20realizado%20por%20la,caso%20de%20Gotemburgo%20(Suecia). [Último acceso: 13 11 2023].

C. Diaz y K. Koh, «Estimating the potential retail impact of improving the pedestrian environment in the Downtown Cebu City,» Asian Transport Studies, vol. 8, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eastsj.2022.100059

Y. Li, N. Yabuki y T. Fukuda, «Integrating GIS, deep learning, and environmental sensors for multicriteria evaluation of urban street walkability,» Landscape and Urban Planning, vol. 230, pp. 1-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2022.104603

J. Westenhöfer, E. Nouri, M. L. Reschke, F. Seebach y J. Buchcik, «Walkability and urban built environments—a systematic review of health impact assessments (HIA),» BMC Public Health, vol. 23, pp. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-023-15394-4

Ojeda, A., Álvarez,C.R., Quintana, J., «Propuesta de un modelo y sus indicadores para evaluar la sustentabilidad urbana. Caso Hermosillo, Sonora,» de Acciones Prácticas en Materia de Sustentabilidad, Qartuppi, 2018, pp. 33-48.

C. Fresneda, «¿Ciudades sin coches?,» El Mundo, 06 12 2015.

Quito Informa, «Disminuye contaminación en el Centro Histórico por peatonalización,» 08 03 2018.

SEDATU, Banco Interamericano de Desarrollo, Manual de Calles: Diseño vial para ciudades mexicanas, Ciudad de México, 2019.

IMPLAN, Plan Municipal de Desarrollo de Hermosillo 2019-2021, Hermosillo, 2019.

Hermosillo ¿Cómo vamos?, «Informe de indicadores,» Hermosillo, 2021.

INEGI, «Accidentes de tránsito terrestre en zonas urbanas y suburbanas,» 2020. [En línea]. Available: https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?pxq=ATUS_ATUS_4_3c1ca3c2-4b12-4580-b309-7af7a4b038c9. [Último acceso: 11 13 2023].

Harvard, Banco Interamericano de Desarrollo, IMPLAN, «Rethinking Hermosillo.,» 2017.

IMPLAN, Plan Municipal de Desarrollo de Hermosillo 2022-2024, Hermosillo, 2022.

D. Franco Garza, Movilidad y espacio público. Peatonalización en el centro urbano y comercial de Hermosillo, Sonora, Hermosillo: Colegio de Sonora, 2018.

L. A. Guzman, J. Arellana y W. F. Castro, «Desirable streets for pedestrians: Using a street-level index to assess walkability,» Transportation Research Part D, vol. 111, pp. 1-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103462

P. Páramo y A. Burbano, «La caminabilidad en Bogotá: propósitos y condiciones socioespaciales que facilitan y limitan esta experiencia.,» Revista de Arquitectura, vol. 21, pp. 12-21, 2019. DOI: https://doi.org/10.14718/RevArq.2019.21.2.2642

Cuello León, M., Espinosa Hernández, C., Sánchez de Toro, J. A., Sastre González, J., «Accesibilidad a centros históricos, el caso de Majadahonda,» de R-evolucionando el transporte. XIV congreso de ingeniería del transporte CIT 2021, Universidad de Burgos, 2021, pp. 1443-1449. DOI: https://doi.org/10.36443/10259/6933

via

Published

2024-10-21

How to Cite

Ramos Corella, M. A., Acuña García, V. D., Pérez Castro, H., & Quintana Pacheco, J. (2024). Partial pedestrianization of the historic downtown area of Hermosillo, Sonora. EPISTEMUS, 18(36), e3610349. https://doi.org/10.36790/epistemus.v18i36.349

Metrics

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.