Environmental Awareness in Students at the University of Sonora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36790/epistemus.v15i31.179

Keywords:

Environmental attitudes, environmental awareness, sustainability, University of Sonora, SDG

Abstract

The objective of this research is to know the behavior, attitudes, and environmental values of a group of 68 students from the Departments of Biology, Chemical-Biological Sciences and Engineering of the University of Sonora. This is a mixed cross-sectional study where an instrument of 18 items was applied to 18 Engineering students, 23 Biology students and 27 Chemical- Biological Sciences students. A comparative descriptive and correlational analysis of the data obtained was carried out.

The results indicate that the students are open and willing to protect the environment and contribute to solve environmental problems. This study allowed generating opportunities that will favor comprehensive collaboration between students, professors and university authorities, which have an impact on the protection of the environment and strengthen environmental awareness to contribute to the goal 4, of SDG, Quality Education, an example of these actions is design a MOOC-type course that integrates professional skills related to...

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Corte-López, J. Alvarado-Ibarra y K. Pérez-Gámez, 2019. “Conciencia ambiental en estudiantes universitarios: caso UNISON”. Visión académica 2030: estrategias de universidades mexicanas. ISBN: 978-607-97911-1-0 p. 1094.

A. Gomera, 2008. “La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario”., Córdoba, España: Universidad de Córdoba. Disponible en: https://docplayer.es/8801082-La-conciencia-ambiental-como-herramienta-para-la-educacion-ambiental-conclusiones-y-reflexiones-de-un-estudio-en-el-ambito-universitario.html.

A. Gomera-Martínez, F. Villamados-de la Torre, y M. Vaquero-Abellán, 2012. “Medición y categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: contribución de la Universidad a su fortalecimiento” de curriculum y formación del profesorado”, Revista Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente. 16 (2), p. 1-21.

A. Matas-Terrán, H.Tójar, A. Benitez y L. Almeida, 2004. “Diagnóstico de las actitudes hacia el medio ambiente en alumnos de secundaria: una aplicación de la tri”. Revista de Investigación Educativa. 22 (1) p. 233-244.

Cronbach LJ, Meehl PE. 1955. Construct validity in psychological tests. Psychol Bull. 52 p. 281-302. DOI: https://doi.org/10.1037/h0040957

D. Gil-Pérez, 2003. “A Proposal to Enrich Teacher´s Perception of the State of the World: First Results”. Environmental Education, 9 (1), p. 67-90. DOI: https://doi.org/10.1080/13504620303465

E. Pasek, 2004. Hacia una conciencia ambiental. Educare, 8 (24), p. 34-40.

Febles, M. (2004) Sobre la necesidad de la formación de una conciencia ambiental. Cuba: Universidad de La Habana, Facultad de Psicología.

Grana, R. (1997). A mbiente, Ciencia y Valores. Fundamentos científicos y axiológicos de la ecología. Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.

Hernández-Quiroz, E., Zizumbo-Villarreal, L., & Pérez-Ramírez, C. (2016). La construcción del conocimiento ambiental en México. Revista Ateliê Geográfico, 10(1), 52–72. https://doi.org/10.5216/ag.v10i1.37040 DOI: https://doi.org/10.5216/ag.v10i1.37040

J. A. García y D. A. García, «Conciencia ambiental en estudiantes universitarios: eLearning y eMarketing para la sostenibilidad,» RISTI, vol. 09, nº E35, pp. 16-27, 2020.

J. E. Moreno, L. M. Rodriguez y J. V. Favara, 2019. «Conciencia ambiental en estudiantes universitarios. Un estudio de la jerarquización de los Objetivos de Desarrollo Sustentable (ODS),» Revista de Psicología, 15 (29), p. 113-119.

M. Acebal-Expósito, 2010. “Conciencia Ambiental y Formación de maestras y maestros.” Tesis doctoral ed. Málaga, España: Servicios de Publicaciones de la Universidad de Málaga. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n1.550

La Carta de Belgrado. 1975. Seminario Internacional de Educación Ambiental. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/614382/11-Carta-de_Belgrado.pdf

Objetivos de Desarrollo Sostenible. 2015. Organización de las Naciones Unidas (ONU). Disponible en: https://www1.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-developmentgoals.html

OVIEDO, H. C. y CAMPO-ARIAS, A 2005. Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. rev.colomb.psiquiatr. 34 (4), p.572-580. ISSN 0034-7450

Plan de Desarrollo Institucional, Universidad de Sonora. Disponible en https://www.unison.mx/institucional/pdi2017-2021.pdf, Consultado el 22 de marzo de 2021.

Krus DJ, Helmstadter GC. 1993. The problem of negative reliabilities. Educ Psychol Meas. 53 p.643-50. DOI: https://doi.org/10.1177/0013164493053003005

Streiner DL. 2003. Starting at the beginning: an introduction to coefficient alpha and internal consistency. J Pers Assess. 80 p. 99-103. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18

UNESCO, 1975. UNESCO.ORG. [En línea]

Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000017772_spa

[Último acceso: 4 abril 2021].

UNESCO, 1987. “Elementos para una estrategia internacional de acción en materia de educación y formaciones ambientales para el decenio 1990, Moscú: UNESCO-PNUMA”.

UNICEF. 2021. Sólo el 4 por ciento de los y las jóvenes activistas en América Latina y el Caribe considera que “la acción climática es suficiente” Nota de prensa. Disponible en: https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/la-accion-climatica-suficiente-dijo-solo-el-4-por-ciento-de-la-juventud

Published

2022-01-20

How to Cite

Pérez Gamez, K., Alvarado Ibarra, J., & Corte López, A. (2022). Environmental Awareness in Students at the University of Sonora. EPISTEMUS, 15(31), 79–86. https://doi.org/10.36790/epistemus.v15i31.179

Issue

Section

Science Technology and Society

Metrics

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.